Reklama

Centralny Port Komunikacyjny

Piątek, 26 kwietnia 2024 (12:16)AktualizacjaPiątek, 26 kwietnia 2024 (16:56)

Centralny Port Komunikacyjny (CPK ) - planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który w zamierzeniach ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy na terenie kraju. Projekt CPK zakłada wybudowanie Portu Lotniczego, dworca autobusowego i inwestycji kolejowych: węzła w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączeń na terenie kraju, umożliwiających przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Poza tym dzięki umowom podpisanym m.in z kolejami czeskimi i ukraińskimi, podróżowanie pociągiem w obrębie najważniejszych miast Europy Środkowo-Wschodniej miałoby być być znacznie szybsze.

Projekt CPK
Projekt CPK/Tomasz Jastrzebowski//Reporter

Centralny Port Komunikacyjny

CPK - gdzie powstanie CPK? Dokładna lokalizacja

CPK ma powstać 37 kilometrów na zachód od Warszawy. Całe przedsięwzięcie będzie obejmować obszar należący do 9 gmin:
  • Baranów,
  • Grodzisk Mazowiecki,
  • Jaktorów,
  • Nowa Sucha,
  • Teresin,
  • Błonie,
  • Radziejowice,
  • Wiskitki,
  • Żyrardów.
Część, w której znajdzie się lotnisko, będzie obejmować obszar o powierzchni około 3000 hektarów. Prezes CPK deklarował, że ostateczne decyzje o lokalizacji zostały podjęte tak, aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w życie mieszkańców. Mimo to decyzja spotkała się z licznymi protestami.

CPK - jak będzie wyglądała inwestycja?

Najważniejszym punktem CPK ma być tak zwane atrium, czyli miejsce, gdzie pasażerowie lotniska i dworców będą mogli się przesiadać. Projekt koncepcyjny inwestycji przewiduje:
  • budowę międzynarodowego lotniska w rejonie wsi Stanisławów w gminie Baranów, na zachód od Warszawy;
  • budowę węzła kolejowego, który ma wykraczać poza funkcję stacji kolei lotniskowej;
  • budowę nawet ponad 900 km linii kolejowych w Polsce;
  • budowę od 65 do blisko 250 km dróg na terenie kraju, w zależności od wybranego wariantu;
  • umożliwienie dynamicznego rozwoju PLL LOT jako głównego przewoźnika w Europie Środkowej;
  • reorganizację ruchu lotniczego w aglomeracji warszawskiej na czas budowy CPK oraz po jego otwarciu;
  • eliminację wykluczenia transportowego miast i mieszkańców, poprzez zapewnienie szybkiego dojazdu do CPK, a tym samym również do Warszawy;
  • integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej;
  • rozwój "Airport City" z hotelami, terenami wystawowymi, kongresowymi, siedzibami firm.
Zarówno punkt przesiadkowy, jak cała inwestycja mają być ultranowoczesne i przyjazne dla pasażerów. Planowane są m.in. ruchome chodniki, którymi będzie można się przemieszczać w obydwu kierunkach. Mają one skrócić czas potrzebny na przesiadanie się z jednego środka transportu do drugiego.

W CPK mają znaleźć się też takie udogodnienia jak kioski z funkcją biometryczną, stanowiska do samodzielnej odprawy bagażowej czy skanery CT, które generują trójwymiarowy obraz bagażu.

CPK - na jakim etapie jest budowa CPK?

Koncepcja budowy CPK została przyjęta przez rząd Beaty Szydło 7 listopada 2017 roku. Od tamtego czasu projekt przeszedł etapy planistyczny i projektowy. W 2023 roku rząd Mateusza Morawieckiego podjął decyzje o rozpoczęciu etapy realizacyjnego - w czerwcu 2023 r. dla lotniska i węzła kolejowego została wydana decyzja środowiskowa, czyli dokument umożliwiający ubieganie się o pozwolenie na budowę.

Obecnie budowa lotniska w zakładanym wcześniej kształcie jest niepewna z uwagi na zmianę rządu. 18 października 2023 roku przedstawiciele gmin, na terenie których ma powstać CPK, skierowali oficjalny apel do Ministerstwa Infrastruktury o wstrzymanie wszelkich prac nad budową lotniska i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W grudniu 2023 roku premier Donald Tusk zapowiedział, że decyzja o przyszłości CPK zapadnie w oparciu o opinie bezstronnych ekspertów. Pojawiła się też informacja, że inwestycja zostanie poddana dwóm audytom, które zadecydują o jej losach. Jeden z tych audytów został zakończony, drugi w kwietnia 2024 roku - jeszcze się nie rozpoczął.

Wiadomo, że powstanie szybkie połączenie kolejowe między Warszawą, Wrocławiem, Poznaniem i Łodzią (tzw. linia Y). W styczniu 2024 roku wydano pozwolenie na budowę dla tunelu Kolei Dużych Prędkości pod centrum Łodzi.

W kwietniu 2024 roku rząd ogłosił rezygnację z dotychczasowego planu budowy 10 kolejowych "szprych" prowadzących do CPK oraz  Warszawy z różnych części Polski. Sieć kolejowa ma zostać zaprojektowana od nowa, już bez wymogu zbiegania się wszystkich linii w CPK.

Na razie pewna jest jedynie budowa kolejowego "igreka" między Warszawą, Wrocławiem, Poznaniem i Łodzią. Kolejne planowane trasy nie zostały jeszcze ogłoszone.
Temat Centralny Port Komunikacyjny znajdziesz również w serwisie: geekweek, Biznes

Centralny Port Komunikacyjny - Wiadomości

Środa, 1 maja 2024 (07:40)
- W projekcie szprych są szeroko dyskutowane odcinki mające likwidować wykluczenie transportowe. Tylko ta formuła kłóci się z rozpędzaniem pociągów do 250-300 km/h - mówi Interii dr Jakub Majewski,...
Środa, 27 marca 2024 (20:33)
Emocje na debacie warszawskiej w TVP przed wyborami samorządowymi. W części poświęconej zdrowiu Janusz Korwin-Mikke oskarżył obecnego włodarza miasta o "dofinansowanie ideologów, którzy zakazują...

Centralny Port Komunikacyjny - Wideo

Środa, 3 kwietnia 2024 (10:20)
"Potrzebujemy rozwiązań, które pozwolą nam przetrwać na naszym kontynencie, planecie, dlatego rozwiązania Zielonego Ładu są dyskutowane, ale te, które są teraz w nim zapisane, powodują nierównowagę...